egotrippen

min sida om mitt skapande, välkommen!

Sök
Stäng denna sökruta.

Resumé av cyklingen

Förra fredagen begav jag mig som jag skrev iväg mot lägret. Jag cyklade till Lund på morgonen, jobbade och sen på eftermiddagen fortsatte jag. Det var västlig vind och världens medvind. Härligt. Lite mycket grusvägar var det men det är inte mycket att göra åt. På slutet kom det även lite regn och det åskade runt om. Jag cyklade till Ringsjöns camping i Hörby. Det tog bara ett par timmar så jag var där rätt så tidigt. Slog upp tältet, åt lite medhavd mat och gjorde helt enkelt ingenting. Det är något som inte finns i min vardag, att inte ha nåt att göra, så det är både ovanligt och skönt. (59 km)

Lördagen gick jag upp tidigt, åt gröt, packade ihop och kom iväg redan tio över sju. Jag tycker det är skönt att komma iväg tidigt, det är så lugnt och stilla ute den tiden, speciellt en lördagmorgon. Vinden var fortfarande med mig så det gick som tåget hela dagen. Dessutom var det ganska mycket nerför också. Tänkte mig lunch i Åhus men jag var där så tidigt så det var inte öppet ännu. Vilade mig lite och sen hittade jag ett ställe där jag kunde få en räkmacka. Att hitta ut rätt väg ur Åhus var inte lätt. Jag ville snedda över skjutfältet som man kan på sommaren men körde bort mig och hamnade i ett bostadområde. Helt lost. Hittade en kvinna att fråga och trots att hon hade bråttom till nåt, tog hon sin cykel och cyklade med mig tillbaka en bit och visade var jag skulle. Det finns så snälla människor! Från Sölvesborg hade jag tänkt mig en väg parallellt med E22 men åkte lite fel, frågade en pizzabagare om vägen och i all välmening visade han mig åt ett håll och det blev visst fel. Han visade mig mot E22. Vissa människor tänker inte på att det är inte helt enkelt och ibland till och med omöjligt  att cykla på de stora vägarna. Förbannade mig själv för att ha lyssnat på honom och inte på magkänslan men tog mig fram till Alholmens camping Pukavik. Campade på en liten ö som hörde till campingen och slog upp tältet fem meter från stranden med utsikt över havet. Vackert. (106 km)

På söndagen kom jag iväg vid tio i åtta. Trampade på en liten bit längs E22 tills jag upptäckte att nu blir det mitträcke och då går det inte att cykla. Hade bara kartor utskrivna från www.viamichelin.com och det var lite undermåliga. Hittade en annan väg så ajg slapp E22 i alla fall och kom sen in på rutten som nyss nämnda sight hade sett ut åt mig. Det gick bra ända tills jag kom till Karlshamn. Då åkte jag enligt rutten på kartan men helt plötsligt kom jag till en skylt  ”privat väg”. Oops. Grejen var att jag skulle ta mig under (eller över) E22 för att kunna komma in på gamöa riskvägen som löper pararllellt med E22. Så jag vände och körde under E22 på först (bästa) ställe. Och hamnade i skogen. Cyklade på en bit och kom till en gård. Tyvärr fanns det ingen att fråga där så jag fortsatte längre och längre in i skogen, kändes det som i alla fall. Till slut kom jag till en sjö som fanns på kartan och jag kunde åtminstone gissa var jag var. Hittade en man och fråga till slut men då var jag nästan ute ur skogen och behövde bara cykla en bit till jag kom upp på just gamla riksvägen som jag ville. En timmes omväg ungefär gissar jag att det blev. Fortsatte genom Blekinge som faktiskt är väldigt kuperat, upp och ner hela tiden. Lunch i Ronneby och sen tramapde jag sista biten mot Almö där lägret var och var framme vid halv 2. (76 km)