egotrippen

min sida om mitt skapande, välkommen!

Sök
Stäng denna sökruta.

Premiärcykling, first biking tour

Idag var det premiär! Att cykla till jobbet alltså. Härligt. Klockan ringde klockan 5 i morse men det tog sina 10-15 minuter innan jag lyckades ta mig upp ur sängen (måste sluta snooza…). Käkade gröt, drack kaffe och hann läsa lite tidning också därav att jag inte kom iväg förrän strax före sex. Det var en härlig morgon ute. Ingen vind alls och 3-4 grader varmt. Eftersom cykeln stått hela vintern så fick jag pumpa den på macken jag körde förbi och det behövdes verkligen. Knappt nån luft kvar alls. Efter man har pumpat cykeln känns det alltid som om man flyger fram, luft i däcken gör hela skillnaden och är enormt viktigt. Jag trampade på mot Lund i lagom takt (vad det nu är) utan att förta mig men ändå så att det kändes. Jag sög in dofterna längs vägen  och känslan av äntligen kom krypande. Väl framme fick jag ju lov att jobba också innan jag fick dra på mig cykelkläderna igen. Eftersom jag numer uteslutande använder merinoullkläder så luktar det knappt trots att kläderna är väl insvettade. Hemvägen bjöd på sisådär 7 grader varmt och svag halvvind som faktiskt var mer med än mot. Återigen en skön tur. Fast medvind är lite förädiskt. Det känns som man är kungen på att cykla, man liksom flyter fram bara. Men just idag när det var premiär var det nog bra, inget roligt att slita ihjäls sig och tröttna redan första turen. Motvindsdagarna kommer, var så säker.

Today it was the first biking tour to work for the year. Nice. My alarm went of at 5 am but it took some 10-15 minutes before I managed to get out of bed (I have to quite snoozing…). I had oat porrige and coffee and even read the news paper with the result that it was just before six that I left. It was a nice morning outside. No wind and 3-4 degrees C. Since my bike has been standing all winter I had to get some air in the tires. After pumping the tires it always feels like your flying, enough pressure in the tires makes the difference and is really important. I biked towards Lund in a good tempo but not too hard. I breathed in the air and smells and the feeling of joy to finally be on the bike again came over me. After work I got to get into my biking clothes again for the reverse trip. Since I only use merino wool clothes they actually does not stink even if they are sweatty. On the way back the wind had picked up some but came from the side but more tail than head wind. Again a nice ride. But tailwind can give you a false feeling that you are the strongest biker ever,  you kind of  flow. But for the first trip of the year it was probably good, to have an easy ride. The head wind days will come, that is something to be really sure about.