egotrippen

min sida om mitt skapande, välkommen!

Sök
Stäng denna sökruta.

polcirkeln – the arctic circle

Vaknade trött i det lilla huset i morse. Hade svårt att somna igår. Jag måste erkänna att jag inte gillar riktigt att sova ensam i gamla hus. Hann ligga och inbilla mig en massa saker innan jag äntligen somnade. Morgonen var stilla och precis som igår 9°C. Skillnaden var att solen inte sken, men den syntes genom molnen. Jag var tung i benen den första timmen kan jag säga men sen lyckades jag långsamt få igång dem. Det var ganska flack terräng idag med magra skogar och väldigt mycket myrar. Några mörka, alldels spegelblanka sjöar. Stannade och lyssnade på tystnaden, den var på sitt sätt nästan öronbedövade. Tystnaden bröts av en mygga som surrade vid mitt öra. Fortsatte och strax innan Jokkmokk så låg den där, polcirkeln. Så här långt norrut har jag aldrig varit förut. Polcirkeln är alltså den gräns där man kan se midnattsolen vid sommarsolståndet så det är inget man ser förutom en skylt. Däremot kan man se tyska turister där, eller snarare de såg mig. Jag blev helt överfallen; de fotade mig och ställde massor av frågor och en man lyfte till och med min cykel för att känna hur tung den var, lite väl närgånget kanske. Det blev lite av en chock. Hade ju knappt träffat folk på flera dagar och så kom en hel busslast. Fikade där innan jag fortsatte sista biten till Jokkmokk. Klockan var bara kvart i 12 när jag rullade in i stan efter en kort cykeletapp idag, bara sex mil. Hittade turistbyrån och frågade om boende. Tre campingar finns det, alla flera km utanför stan så det fick bli nåt annat. Vandrarhemmet öppnade klockan 17, B&B klockan 18. Jag var ju trött nu och behövde vila. Det fick bli hotell igen. La mig direkt och sov middag i två timmar, sen kände jag mig som människa igen. Tog mig till museet där det också fanns en restaurang som jag åt på, röding blev det. Sen gick jag igenom museet som berättade om norrland i allmänhet och samerna i synnerhet. Handlade lite och tillbaka till hotellrummet vila, TV och skriva. I morgon blir det Gällivare.

I woke up tired it the small house. I had a hard time going to sleep last night. I have to confess that I don’t like sleeping alone in old houses. I was imaging all sorts of things before I finally went to sleep. The morning was absolutely calm and just like yesterday it was 9°C. The difference was the sun did not shine, but it was visible thru the clouds. My legs were sure heavy this morning but after an hour or so I got them going again. It was fairly flat today with lean forests and lots of morass. Some dark lakes mirroring the forests around them. I stopped and listened to the silence, it only broke by a mosquito buzzing in my ear. I continued and right before Jokkmokk there it was, the Arctic Circle. I have never been this far north before. The Arctic Circle is the most southern latitude where the midnight sun can be seen so it is not anything that can be seen except a sign. Something that could be seen there were German tourists or rather they saw me. I was literary attacked; they took pictures, asked a lot o questions and one man even lifted my bike to feel the weight, kind of too close. It was kind of chocking. I had hardly met any people in days and there was a full buss of people. I had some coffee before continuing the last part to Jokkmokk. It was only 11:45 when I rolled into the town after a short tour today, only 60 km. I found the tourist information and asked about lodging. There were camping sites, all out of town and I didn’t want that. The hostel opened at 5 pm and the Bed & Breakfast place opened at 6 pm. I was tired now and needed to rest. So it was off to a hotel again. I immediately went to bed for a nap of two hours, then I felt as a human being again. I went to the museum because they had a restaurant where I had my late lunch. I had arctic char. After that I walked (fairly quick) thru the museum. I was about Lapland as such and the sami people in particular. That was what I had energy to do, back to the hotel for rest, TV and writing. Tomorrow I am off to Gällivare.

Skyltarna finns på både svenska och samiska. På just den här skylten finns också namnet på sjön här i Jokkmokk. Visste ni föresten att det finns minst tre olika samiska språk; nordsamiska, sydsamiska och lulesamiska.

The signs are in both Swedish and in sami language. In this particular sign the name of the lake here in Jokkmokk is also written.